ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی تأثیر کیفیت ادراک شده از خدمات بانکداری سنتی بر پذیرش بانکداری الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی بر مشتریان شعب بانک ملت شهر اصفهان)
پژوهش حاضر، باهدف تحلیل تأثیر بانکداری سنتی بر پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان انجام گردید. در این پژوهش سعی شد تا تأثیر کیفیت خدمات ارائ هشده در شعب بانک ملت بر پذیرش و استفاده مشتریان از خدمات الکترونیکی ارائ هشده توسط سامان ههای بانک از طریق دو نظریه تعمیم برند و انتظار-تأیید مورد ارزیابی قرار گیرد. ابزار گردآوری داد هها در این پژوهش پرس شنامه بوده که تعداد 320 پرس شنامه در بین مشتریان شعب بانک ملت شهر اصفهان در فاصله زمانی فروردی نماه تا خردادماه 1393 توزیع شد. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت کیفیت ادرا کشده خدمات سنتی بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات الکترونیکی و نیت استفاده از بانکداری الکترونیکی و درنهایت تأیید نظریه تعمیم برند هست. ه مچنین نتایج نشا ندهنده تأثیر مثبت کیفیت ادرا کشده خدمات سنتی ارائ هشده در شعب بانک بر تأیید عملکرد این نوع خدمات توسط مشتریان و تأثیر آن بر تشویق آ نها به ادراک مزایای نسبی نوع دیگری از بانکداری یعنی بانکداری الکترونیکی و استفاده از این نوع خدمات و عد متأیید نظریه انتظار - تأیید م یباشد. از طرفی یافت ههای پژوهش نشان داد که اثر خودکار آمدی افراد برای تغییر ب هعنوان عامل تعدی لکننده بر رابطه کیفیت ادرا کشده خدمات سنتی و کیفیت ادرا کشده از خدمات الکترونیکی مورد تأیید قرار نگرفته است.
https://cbs.uok.ac.ir/article_7656_da3ab104ea72051281b9db93b9929ed5.pdf
2015-01-01
5
23
بانکداری الکترونیکی
کیفیت خدمات
کیفیت خدمات الکترونیکی
مزایای نسبی بانکداری الکترونیکی
خودکارآمدی برای تغییر
تأیید عملکرد
علی
صنایعی
drsanayei@gmail.com
1
استاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
فهیمه
زارع
2
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد مبتنی بر داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی
حضور در بازار پرتلاطم رقابت، سازما نها را به استفاده از رویکردهای نوین جهت نگهداشت مشتریان جاری، شناسایی و جذب مشتریان جدید سوق داده است. رو شهای داد هکاوی که قابلیت کشف دانش از انبوه داد هها را فراهم م یکنند، در این موضوع به کمک سازما نها آمده و آنها را در راستای رسیدن به اهداف بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری 2 شامل شناسایی، جذب، نگهداشت و ارتقای مشتری یاری م یرسانند. در این مقاله، پس از معرفی مدیریت ارتباط با مشتری، رو شهای داد هکاوی به عنوان ابزاری جهت کشف دانش جهت پاسخگویی به نیازهای کسب و کار و استراتژ یهای مدیریت ارتباط با مشتری مورد بررسی قرار گرفته است. ب هعلاوه، مروری بر کاربردهای مختلف داد هکاوی در مدیریت ارتباط با مشتری در صنایع مختلف شامل خرد هفروشی، بانکداری و مخابرات صورت گرفته است. پس از آن، از رو شهای داد هکاوی برای سه کاربرد مختلف به عنوان مطالعات موردی استفاده شد که شامل 1-بررسی تأثیر عنوان تجاری بر سبد خرید مشتری در مطالعه داد ههای فروشگاه شهروند، -2 پی شبینی سرویس مورد تقاضای آینده مشتری در استفاده از اینترنت و 3-بررسی رو یگردانی مشتری از اینترنت هوشمند با استفاده از ارزش طول شبک هعصبی مصنوعی و درخت تصمیم استفاده شده ،Apriori عمر مشتری است. در مطالعات صورت گرفته از رو شهای مختلف داد هکاوی مانند که نتایج حاصل بیانگر کشف قواعد حاکم بر حجم انبوه داد هها در این کاربردها بوده است. نتایج بیانگر توانایی بالای این رو شها در کشف دانش درونی داد ههای مطالعه شده در سه مطالعه موردی بوده و در بهترین حالت، به دقت 92.59 % در پی شبینی صحیح تقاضای آینده مشتری دست یافته است.
https://cbs.uok.ac.ir/article_7657_5c2511f5c755016d12b3761866242543.pdf
2015-01-01
25
44
Apriori
مدیریت ارتباط با مشتری
بازاریابی
داد هکاوی
شبکه عصبی مصنوعی
درخت تصمیم
هادی
ویسی
h.veisi@ut.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
عرفانه
غروی
e.gharavi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خرید آنی در محیط خرده فروشی در چارچوب مدل SOR مورد مطالعه: فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی شهر تهران
خرید آنی یکی از جنب ههای مهم در رفتار مصر فکننده در محیط بازار م یباشد. با توجه به اینکه خرید ناگهانی منبع مهمی برای درامد خرده فروشان م یباشد و 30 تا 40 درصد از خریدها در خرد هفروش یها را م یتوان به عنوان خرید ناگهانی طبق هبندی نمود. این تحقیق با هدف مطالعه و بررسی تأثیر و ادبیات تحقیق خرید آنی انجام شده است. در این مطالعه به بررسی رابطه SOR غیرمستقیم محیط خرد هفروشی بر خرید آنی با بهره بردن از مدل میان محر کهای بیرونی )محیط عمومی داخلی، متغیرهای انسانی، متغیرهای چیدمان و طراحی، متغیرهای نقطه خرید و دکوراسیون، متغیرهای بیرون فروشگاهی( واکن شهای هیجانی مثبت در مصر فکننده و خرید آنی پرداخت هشده است. روش تحقیق در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داد هها توصیفی - پیمایشی م یباشد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مصر فکنندگان خانم فروشگا ههای لوازم آرایشی و بهداشتی تهران بوده حجم نمونه نیز برابر 192 نفر از مصر فکنندگان خانم فروشگا ههای لوازم آرایشی و بهداشتی تهران م یباشد و نرخ پاس خدهی 96 % است؛ Smart 21 و IBM SPSS از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری داد ههای اولیه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داد هها با بهر هگیری از نر مافزار های بوده و نتایج حاکی از آن است که رابط های مثبت میان ادراک مصر فکننده از ویژگ یهای محیط خرد هفروشی )عوامل ذکرشده( و واکنش PLS هیجانی مثبت به این ویژگ یها وجود دارد. علاوه بر آن، میان واکنش های هیجانی مثبت به ویژگ یهای محیط خرد هفروشی و رفتار خرید آنی نیز رابط های مثبت وجود دارد.
https://cbs.uok.ac.ir/article_7658_cbed0294a0f8535e6b5d77a72398ff8f.pdf
2015-01-01
45
59
خرید آنی
محر کهای فروشگاهی
هیجانات مثبت
مدل SOR
مرتضی
ملکی مین باشی
1
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان
AUTHOR
زینب
کریم نیا
z.karimnian@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه سمنان
AUTHOR
مهدی
دهقانی سلطانی
ma.dehghani22@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری بازاریابی بی نالملل دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثرات ارزش ویژه برند بر ارزیابی مصرف کنندگان از بسط برند (مورد مطالعه: مصرف کنندگان محصولات لبنی پگاه در شهر تهران)
در بازارهای رقابتی امروز، یکی از دغدغ ههای اصلی شرک تها حفظ مشتریان است، زیرا حفظ مشتریان موجود م یتواند بسیار کم هزین هتر از جذب مشتریان جدید باشد. بازاریابان معتقدند ک ه محصول جدید با نام تجاری تعمی میافته به طور مطلو بتری توسط مصر فکننده ارزیابی م یشود. این نتیجه م یتواند بسته به جایگاه و ارزشی که برند موجود در بازار دارد متفاوت باشد بنابراین تحقیق حاضر به بررسی اثرات ارزش ویژه برند برارزیابی بسط برند از دیدگاه مشتریان در شرکت فرآورد ههای لبنی پگاه تهران م یپردازد. برای این منظور از یک نمونه 243 نفری از مشتریان استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار انداز هگیری پرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داد هها و آزمون فرضی هها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است و نتایج این پژوهش نشان م یدهد ارزش ویژه برند، بر ارزیابی بسط برند مؤثر است و تناسب محصول بسط یافته با برند مادر بر رابطه بین دو متغیر ارزش ویژه برند و ارزیابی بسط برند تاثیر دارد ولی نوگرایی مصرف کننده بر رابطه بین دو متغیر ارزش ویژه برند و ارزیابی بسط برند تاثیر ندارد.
https://cbs.uok.ac.ir/article_7659_31098295c42f6a7dc18283949354622a.pdf
2015-01-01
61
74
برند
بسط برند
ارزش ویژه برند
تناسب
علی
مروتی شریف آبادی
honeyshafagh@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
امیر
خانلری
khanlari@ut.ac.ir
2
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
هانی
شفق
3
دانشگاه آزاد اسلامی،واحدعلوم و تحقیقات یزد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان اثر ویژ گی های سنتی و مجازی بر اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی (به تفکیک مشتریان سنتی و مجازی در بانک ملی ایران)
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان اثر ویژگ یهای سنتی و ویژگ یهای مجازی بانک ملی ایران بر اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی به تفکیک مشتریان سنتی و مجازی این بانک است. بدین منظور در بعد ویژگ یهای سنتی دو شاخص اندازه بانک و شهرت بانک، در بعد ویژگ یهای مجازی چهار شاخص امنیت ادراکی، رعایت حریم شخصی، مفیدبودن و سهولت استفاده بر اساس پژوهش یاپ و همکاران ) 2009 ( مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین در بخش بعدی مدل مفهومی پژوهش نقش اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی بر تمایل به پذیرش بانکداری الکترونیکی در بانک ملی ایران مورد بررسی قرار گرفت.پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی است و از نظر گردآوری داد ههای مورد نیاز از نوع توصیفی- همبستگی م یباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان بانک ملی در شهرستان سنندج بوده و در میان 150 نفر پرسشنامه میان اعضای نمونه 8 نتایج تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه فرضیه فرعی پژوهش مورد / توزیع و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نر مافزار لیزرل 8 0 اعتماد به بانکداری الکترونیکی بر تمایل به پذیرش بانکداری / تأیید قرار گرفت هاند که در میان ضرایب مسیر مربوط به این سه فرضیه، تأثیر 83 مربوط به فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان t الکترونیکی بانک ملی ایران جالب توجه بود. همچنین نتایج مربوط به آزمون اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی در میان مشتریان سنتی و مجازی بانک ملی وجود داشت که بر اساس این نتایج، چندین پیشنهاد ارائه شد.
https://cbs.uok.ac.ir/article_7660_fa725a3e507fd3b7689f50cc0c87acf8.pdf
2015-01-01
75
87
بانکداری الکترونیکی
بانکداری سنتی
اعتماد به بانکداری الکترونیکی
تمایل به پذیرش بانکداری الکترونیک
محمد
موسوی جد
1
استاد یار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
سعید
اسدی
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
AUTHOR
سیدا
پوران شیروانی
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، پردیس قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثرات انحصار دولتی در بازار و بازاریابی محصول گندم: کاربرد ماتریس تحلیل سیاستی
بازار و بازاریابی محصول گندم ایران در انحصار دولت است. هدف اساسی دخالت دولت در بازار از یک طرف تقویت عرضه داخلی و امنیت غذایی از طریق سیاس تهای حمایتی و از طرف دیگر استفاده از عرضه خارجی در صورت لزوم از طریق واردات به منظور حفظ ثبات قیمتی است. باوجود این، معلوم نیست دولت در رسیدن به اهداف فوق تا چ ه میزان موفق بود هاست. مطالعه حاضر، درصدد بررسی دستاوردهای دخالت دولت در بازار گندم با استفاده از الگوی ماتریس تحلیل سیاستی است. داده های مورد استفاده عمدتا از بانک اطلاعات طرح هزینه محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی بدست آمد. نتایج مطالعه نشان داد دخال تهای دولت در بازار، ضمن افزایش عرضه داخلی و بهر هوری فیزیکی موجب افزایش سودآوری کشت این محصول و درنتیجه بهبود رفاه تولیدکنندگان آن شده است. با وجود این، در مجموع دخال تهای دولت در بازار و بازاریابی گندم، با لحاظ هزینه های واقعی براساس قیم تهای جهانی، موجب افزایش رفاه مصرف کنندگان و رفاه کل جامعه نشده است. بعلاوه، دخال تهای دولت موجب تقویت قدرت رقابتی و بهبود معیارهای مزیت نسبی نشد هاست.
https://cbs.uok.ac.ir/article_7661_d97ac13e12785ce86d413fec0c34babc.pdf
2015-01-01
89
102
دخالت در بازار
مزیت نسبی
حمایت قیمتی
منفعت اجتماعی
محمود
حاج رحیمی
1
استادیار گروه اقتصاد ک شاورزی دانشگاه کردستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر بسته بندی بر صادرات محصولات صنعتی ایران طی سالهای 1373 تا 1390
بست هبندی از ابزارهای مهم بازا ریابی در بعد ملی و بی نالمللی است که نقش کلیدی خود را در افزایش فروش، کاهش موجودی انبار و به حداکثر رساندن سود بنگاه های تولیدی و افزایش صادرات نشان داده است. بنگا ههای اقتصادی برای تقویت قدرت رقابت خود در بازارهای داخلی و خارجی، از چند دهه گذشته به موضوع بسته بندی توجه دارند و از طراحی، گرافیک، رنگ ها و به کاربردن مواد بسته بندی مناسب برای افزایش سهم خود در بازا رهای رقابتی بهره م یگیرند. یک بسته بندی مناسب قادر است نقش خود را به صورت فروشنده خاموش به خوبی ایفا کند. با توجه به آنکه بست هبندی فقط در قلمرو تولید قرار ندارد، بلکه در حیطه امر بازاریابی نیز قرار می گیرد، تصمی مگیری درباره نحوه انجام آن وظیفه مشترک مدیران تولید و بازاریابی است و هدف نهایی آنها جذب مشتری بیشتر در داخل و خارج از کشور م یباشد. هدف از این تحقیق، بررسی اثر بست هبندی 1373 م یباشد. برای این منظور علاوه بر اثر بست هبند ی، تأثیر متغی رهای - محصولات مختلف صنعتی بر افزایش صادرات آنها طی سال های 1390 با )I.S.C.I., Rev مهمی از قبیل ارزش افزوده، نرخ ارز مؤثر واقعی و نرخ تعرفه موزون وارداتی را بر صادرات فعالی تهای مختلف صنعتی ایران ) 2 استفاده از روش پانل دیتا )داده های تابلویی( مورد تخمین و تجزیه و تحلیل قرار داده می شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که گرچه هزینه بسته بندی برای بیشتر تولیدات صنعتی ایران، قابل ملاحظه نم یباشد، لیکن دارای تأثیر مثبت و معن یداری بر صادرات آنها م یباشد. ضمناً افزایش ارزش افزوده و نرخ ارز مؤثر واقعی و کاهش نرخ تعرفه موزون وارداتی نیز بر افزایش صادرات محصولات مختلف صنعتی مؤثر م یباشد.
https://cbs.uok.ac.ir/article_7662_cc3a5d933e16ed3ba5f10a1f99c246e2.pdf
2015-01-01
103
116
بست هبندی
فعالیت های مختلف صنعتی
صادرا ت
ارزش افزوده
محمد
مولایی
mowlaei.mohammad@gmail.com
1
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR