2024-03-29T09:54:27Z
https://cbs.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4798
مطالعات رفتار مصرفکننده
2717-0004
2717-0004
1395
3
3
رابطة بین فلسفه بازاریابی و عملکرد شرکتها (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی-صنعتی)
امید
مهدیه
شعیب
کریمی
فلسفة بازاریابی جهت حرکت سازمانها و شرکتها در راستای برآوردن نیازهای مشتریان و کسب سود را مشخص میکند. موفقیت استراتژیهای هر شرکت میتواند در عملکرد آن شرکت منعکس گردد و عملکرد شرکت نیز را میتوان بر حسب میزان خلق ارزش برای بخش های مختلف بازار مورد ارزیابی قرار داد. در این تحقیق رابطة بین فلسفه بازاریابی و عملکرد در شرکتهای تولیدی- صنعتی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر بر حسب هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش انجام، تحقیقی توصیفی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسشنامهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس در بین 127 شرکت فعال تولیدی و در بین کارکنان بخشهای مختلف بازاریابی و فروش، مالی و اداری، تولید و عملیات توزیع شد. یافتهها حاکی از آن است که بین فلسفههای محصول و بازاریابی اجتماعی با عملکرد مالی و غیرمالی رابطة معنیداری وجود دارد. همچنین بین فلسفه بازاریابی و عملکرد مالی نیز رابطة معنیداری وجود دارد. اما بین فسلفههای تولید و فروش و فلسفه بازاریابی و عملکرد غیرمالی نیز رابطه معنیداری وجود ندارد.
فلسفه بازاریابی
فلسفه تولید
فلسفه محصول
فلسفه فروش
فلسفه بازاریابی اجتماعی
عملکرد
2017
01
01
1
21
https://cbs.uok.ac.ir/article_41816_3aa7b96bb72aefb197659a3c0978a336.pdf
مطالعات رفتار مصرفکننده
2717-0004
2717-0004
1395
3
3
سازگاری ارزشی برند خدمات و مشتری، کیفیت تعامل و رفتار شهروندی مشتری
مهدی
نداف
پریسا
قنبری عدیوی
عبدالهادی
درزیان عزیزی
ارزشها، یکی از لایههای فرهنگی تأثیرگذار بر رفتار افراد هستند و از آنجاییکه عمدتاً آموخته میشوند و حالت پایدار و مطلق به خود میگیرند، ممکن است از مهمترین تعیینکنندههای انتخابها و تصمیمهای خرید باشند.از سوی دیگر، رفتار شهروندی مشتری از جمله مفاهیم نسبتاً نوینی است که بسیار مطلوب سازمانها بوده و بر رفتار دیگر گروههای مشتریان بسیار تأثیرگذار است. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان سازگاری ارزشی برند خدمات و مشتری، با دو بعد کیفیت تعامل شامل رضایت و تعهد عاطفی و رفتار شهروندی مشتری پرداخته شده است. این پژوهش، براساس هدف پژوهش، از نوع کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی بهدست آوردن دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است. در پژوهش حاضر، با استفاده از ابزار پرسشنامه، رابطه میان این متغیرها در نمونهای شامل 386 نفر از مشتریان بانکهای کلانشهر اهواز بررسی گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها که با استفاده از روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام شد، نشان داد که سازگاری ارزشی برند خدماتو مشتری با رفتار شهروندی مشتری، رضایت و تعهد عاطفی رابطة مثبت و معناداری دارد. بهعلاوه سازگاری ارزشی از طریق رضایت و تعهد عاطفی بهعنوان متغیر میانجی، با رفتار شهروندی مشتری رابطه دارد.
سازگاری ارزشی برند خدمات و مشتری
کیفیت تعامل
رضایت
تعهد عاطفی
رفتار شهروندی مشتری
2017
01
01
22
42
https://cbs.uok.ac.ir/article_41817_38cda4667b8f64d74c65358ece3fe426.pdf
مطالعات رفتار مصرفکننده
2717-0004
2717-0004
1395
3
3
تأثیرگذاری سرمایة فرهنگی بر تصمیم به خرید کالاهای خارجی
صابر
خدری
بهمن
باینگانی
مجتبی
رستمی نوروزآباد
در پژوهش حاضر تأثیر سرمایة فرهنگی و مؤلفههای آن بر تصمیم به خرید کالاهای خارجی در میان مشتریان بازارچه مرزی جوانرود بررسی شده است. چهارچوب نظری این نوشتار بر اساس الگوی "پی یر بوردیو" در زمینۀ سرمایه فرهنگی و مدل تصمیم به خرید انتخاب گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر مشتریان بازارچه مرزی شهرستان جوانرود بوده و از روش نمونهگیری تصادفی ساده جهت انتخاب پاسخگویان استفاده شد. تعداد حجم نمونه نیز 384 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران بهدست آمد. تحلیل توصیفی نتایج تحقیق حاضر نشان داد که میزان سرمایۀ فرهنگی مشتریان بازارچه مرزی جوانرود در حد زیاد و میزان تصمیم به خرید کالاهای خارجی در حد متوسط بوده است. یافته ها تاییدکردکه ارتباط مثبت و معنا داری بین سرمایه فرهنگی و تصمیم به خرید کالاهای خارجی وجود دارد. همچنین یافته ها نشانگر این بود که از میان مؤلفههای مختلف سرمایه فرهنگی، بعد سرمایه فرهنگی تجسم یافته نقش تبیینکنندگی بیشتری در زمینۀ تصمیم به خرید کالاهای خارجی در میان مشتریان بازارچه مرزی جوانرود ایفا میکند
فرهنگ
سرمایه فرهنگی
تصمیمگیری خرید
بازارچه مرزی
شهرستان جوانرود
2017
01
01
43
66
https://cbs.uok.ac.ir/article_41818_1f16fcf80a3eabbb439e22d673f57c84.pdf
مطالعات رفتار مصرفکننده
2717-0004
2717-0004
1395
3
3
عوامل مؤثر برمکانیابی شعب بانک با استفاده از روش ترکیبی DEMATEL- ANP (مطالعه موردی: بانک رفاه کارگران)
رسول
سلیمانی
علی
مهرابی
ادریس
محمودی
کامران
رضایی جعفری
مکانیابی، مسئلهای با اهمیت در تمامی انواع کسبوکارها است. تصمیمات مربوط به مکان شعب بانک بهعلت نقش استراتژیک آنها، مرحله مهمی در طول حیات بانک بهحساب میآید. در تحقیق حاضر که با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر مکانیابی شعب بانک رفاه در شهر اهواز صورت گرفته است، از طریق مرور مطالعات پیشین و مصاحبه با مدیران شعب بانک، عوامل مؤثر بر تعیین مکان شعب استخراج شدند. جهت شناسایی روابط میان عوامل روش دیماتل مورد استفاده قرار گرفت و سپس با بهکارگیری روش ترکیبی جدید دیماتل و فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) اوزان نسبی عوامل جهت اولویتبندی آنها محاسبه گردید. نتایج نشان میدهد که عوامل نزدیکی به شعب (بانکهای خودی و رقیب) و نزدیکی به خدمات و تسهیلات شهری از اهمیت بیشتری برخوردارند. همچنین معیار ویژگیهای جمعیتی تأثیرگذار بوده و سه معیار خدمات و تسهیلات شهری، ترافیک و رقابت (نزدیکی به بانکهای خودی و رقیب) را تحت تأثیر قرار میدهد.
مکانیابی
دیماتل
فرآیند تحلیل شبکهای (ANP)
شعب بانک
2017
01
01
67
88
https://cbs.uok.ac.ir/article_41819_53b0f6f4d89d01bad39485249f02283e.pdf
مطالعات رفتار مصرفکننده
2717-0004
2717-0004
1395
3
3
مطالعه کیفی دیدگاه صاحبنظران آموزش عالی در مورد بازاریابی خدمات در بخش دولتی
محمد
لگزیان
سعید
مرتضوی
فاطمه
بخشی
شرایط رقابتی روزافزون حاکم بر مؤسسات بخش خصوصی، سازمانهای بخش دولتی را نیز تحت تأثیر قرار داده و لزوم بکارگیری مفاهیم و ابزارهای بازاریابی را تشدید نموده است. با توجه به این مطلب که چگونگی دیدگاهها و برداشتهای کارگزاران بخش دولتی نسبت به مفاهیم بازاریابی، میتواند در میزان بکارگیری این مفاهیم در سازمانهای بخش دولتی مؤثر باشد؛ تحقیق حاضر در پی تفسیر دیدگاهها و برداشتهای صاحبنظران حوزه آموزش عالی بهعنوان یکی از مهمترین سازمانهای بخش دولتی، درباره این مفاهیم بوده است.تحقیق حاضر با رویکرد کیفی، روش پدیدارنگاری و با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. برای انتخاب نمونه، روش نمونهگیری گلولهبرفی که جزو روشهای نمونهگیری هدفمند میباشد، تا حصول اصل اشباع نظری بکار گرفته شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل پدیدارنگاری و به کمک نرمافزار Nvivo تحلیل گردید. یافتههای این پژوهش، 9 مفهوم اصلی است که میتوان آنها را در دو دسته اصلی تقسیمبندی نمود. دسته اول شامل "کاربردی بودن مفاهیم بازاریابی در بخش دولتی"، "سازگاری مفاهیم بازاریابی با ویژگیهای بخش دولتی"، "عدم باورمندی مدیران نسبت به مفاهیم بازاریابی" میباشد که بیانگر ادراک کلی مصاحبهشوندگان از مفهوم بازاریابی و بیانگر گرایش و دیدگاه ایشان نسبت به مفاهیم بازاریابی در بخش دولتی میباشد. دسته دوم که شامل "محصولات آموزشی و پژوهشی"، "شهریه تحصیل"، "ابزارهای ترفیعی"، "اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه"، "شواهد فیزیکی" و "فرایند" است، دیدگاه مصاحبهشوندگان را درباره عناصر آمیخته بازاریابی خدمات بهعنوان یکی از مفاهیم اصلی بازاریابی، تشریح میکند.
بازاریابی خدمات
رویکرد کیفی
پدیدارنگاری
بخش دولتی
آموزش عالی
2017
01
01
89
117
https://cbs.uok.ac.ir/article_41820_25ab55bea254c5d49c8dd6e346e04ad8.pdf
مطالعات رفتار مصرفکننده
2717-0004
2717-0004
1395
3
3
چارچوبی برای تعیین استراتژیهای تبلیغات تلویزیونی در بانکداری
محمد رحیم
اسفیدانی
مسعود
کیماسی
صلاح
احمدی
موفقیت فعالیتهای بازاریابی بهشدت وابسته به تبلیغات است. بنابراین شناسایی استراتژیهای تبلیغاتی خصوصاً در بانکها برای ارائهی تبلیغات اثربخش بسیار حائز اهمیت می باشد. با وجود این اهمیت، در حال حاضرچارچوب نوینی یافته ای برای تبیین استراتژیهای تبلیغاتی مخصوص بانک وجود ندارد. این مطالعه با بررسی شکاف تئوریک در مطالعات دانشگاهی و توسعه چارچوبی نظام مند برای تدوین استراتژی های تبلیغات تلویزیونی انجام شده است. در این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه برخاسته از دادهها و نرمافزار Nvivo8 استراتژیهای تبلیغات تلویزیونی در سه سطح تبلیغات منحصربهفردسازی، تبلیغات اطلاعاتی و تبلیغات انتقالی ارائه شده است. در محورهای تبلیغات {منحصربهفرد، اطلاعاتی و انتقالی} به ترتیب {خلاقیت و نوآوری در تبلیغات، معرفی محصول یا خدمت و ترغیب مخاطبین به سپردهگذاری} در بانک انصار دارای اولویت میباشند. همچنین نتیجه گرفته می شود که می بایست شرایط علی، زمینهای و مداخله گرا در چارچوب اجرایی آگهی تبلیغات بانک انصار مد نظر قرار گیرد.
استراتژیهای تبلیغاتی
تبلیغات تلویزیونی
صنعت بانکداری
نظریه برخاسته از دادهها
2017
01
01
118
142
https://cbs.uok.ac.ir/article_41821_c9ccfaa31449440f28e2a5a30a65c148.pdf